ODATV-ÖZEL
Sosyal medyanın ana akım medyayı ışık hızıyla solladığı bir devirde yaşıyoruz. Artık hemen hemen her şeyimiz internet üzerinden gerçekleşiyor: Sağlık işlemleri, bankacılık, alışveriş hatta evlilikler bile internet üzerinde gerçekleşen tanışmalarla gerçekleşiyor.
X’TE LİNÇ MALZEMESİ OLDU
Sosyal medyayı ‘sosyal medya’ yapan platformlar ve bu platformlara içeri üreten kişilerin sayısı da bu doğrultuda her geçen gün artıyor. 7’den 70’e kullanıcı ve içerik üreticisine rastlamak mümkün.
Bu platformlar arasında öne çıkanlardan biri de TikTok…
Eylül 2016’da Musical.ly ile Pekin merkezli ByteDance tarafından birleştirilerek hayatına TikTok olarak devam eden platform, ABD merkezli şirketlerin başı çektiği sanal dünyada nedense her zaman ‘kötü çocuk’ olarak görüldü. Burada paylaşılan içerikler alıntılanıp, örneği Elon Musk’ın sahibi olduğu X’te linç malzemesi edildi. Dehlizlerine girildi, aslında her yerde olan uygunsuz kullanıcıların yalnızca TikTok’ta olduğu izlenimi verilerek platform bir günah keçisine çevrildi.
ÇİN MERKEZLİ RAKİP
Bu propaganda öyle hızla yayıldı ki, bazı ülkelerde TikTok yasaklanmaya başladı.
Ancak kimse, o içerik üreticilerinin Instagram’da, Facebook’ta hatta X’te de olduğunu, aynı içerikleri orada da paylaştığından bahsetmiyordu.
Çünkü, merkezi ABD değildi…
Sosyal medya hükümdarlığı kuran ABD pek de ilginç olmayan bir tavır sergiliyor ve ‘Çin’ merkezli tek rakip TikTok’u adeta piyasadan silmeye çalışıyordu.
Az önce yazdığımız gibi, hedefine görece ulaştı da… Öyle ki ülkemizde bile ‘TikTok kapatılsın’ sesleri artık iyice belirginleşti…
PONZİ DOLANDIRICILIĞI YALNIZCA TIKTOKTA MI
Kara para aklama, ponzi dolandırıcılığı gibi suçlarla internet ünlülerine başlatılan operasyonlarda, bu isimlerin yalnızca TikTok’ta oldukları gibi bir izlenim yaratıldı. Ancak hepsinin tüm platformlarda hesapları var ve tüm içerikleri hepsinde paylaşıyorlardı.
Biraz da istatistiklerden bahsedelim:
TikTok’un en çok kullanıcısı hangi ülkede diye baktığımızda karşımıza ABD çıkıyor.
ABD’deki TikTok kullanıcı sayısı 113 milyonu aşmış durumda…
TikTok 2019 ve 2020’de çığ gibi büyüyerek en popüler uygulama oldu. 2019’da 693 milyon, 2020’de ise 850 milyon kez indirildi. Henüz 2017’de piyasaya sürülmesine rağmen TikTok 2010’ların en çok indirilen yedinci uygulaması olmuş, Facebook’un Batı’daki sosyal ağ hakimiyetine karşı gerçek bir rakip konumuna yükselmişti.
YASAKLAMA FURYASI
TikTok’un kullanıcı tabanı büyüdükçe gizlilik, veri güvenliği ve içerik denetimiyle ilgili endişeler de arttı. Bazı ülkeler, yabancılara ait sosyal medya uygulamalarının vatandaşları üzerindeki potansiyel etkisine ilişkin soruları gündeme getirdi. Ve yasaklama furyası başladı… Uygulama bazı bölgelerde yasaklarla ve düzenleyici incelemelerle karşı karşıya kaldı ve bu durum tartışmalara yol açtı. Kısmen ve tamamen yasak olduğu ülkelerin listesi şöyle:
Afganistan
Avustralya
Belçika
Kanada
Danimarka
Hindistan
Hollanda
Yeni Zelanda
Norveç
Somali
Letonya
Tayvan
İngiltere
Amerika
9.4 MİLYAR DOLAR KAR
Rakamlarla özetlemek gerekirse TikTok…
2022’de bir önceki yıla göre %100 artışla tahmini 9,4 milyar dolar gelir elde etti.
2023’te aylık 1,5 milyar aktif kullanıcısı vardı ve 2024’ün sonunda iki milyara ulaşması bekleniyor
TikTok üç milyardan fazla kez indirildi.
2017 yılında yıllık karını 63 milyon olarak açıklayan şirket bu rakamı 2022 yılında 9,4 milyar dolara yükseltti.
Dünya çapında en çok kullanılan platformlarda 5. Sırada yer alan TikTok’un rakipleri birinci sırada ABD merkezli Facebook, hemen ardından YouTube (ABD), WhatsApp (ABD) ve Instagram (ABD)
Uzun lafın kısası, sosyal medyada krallık süren ABD’nin kendi topraklarında faaliyet gösteren platformlar dışında bir rakibe pek de tahammülü yok gibi.